Succesvol pitchen: hoe doen politici het?

Alle Artikelen

Waarom moeten we op u stemmen? Deze vraag ligt natuurlijk ten grondslag aan het fenomeen ‘verkiezingsdebat’ waarbij landelijke politici live de degens kruisen met elkaar om de gunst te winnen van de kijker - in de zaal, online of thuis. Zo ook tijdens de verkiezingsdebatten voor de Provinciale Statenverkiezingen 2019.

maxresdefault.jpg

Uit kijkersonderzoek bleek dat de kijkers Klaas Dijkhoff (VVD) en Jesse Klaver (GroenLinks) het beste scoorden tijdens het RTL verkiezingsdebat in de Rode Hoed. Wat maakte hun persoonlijke pitches - los van het feit dat Baudet een klinkende overwinning boekte - nu precies sterk?

Ik licht het toe aan de hand van 4 bouwstenen die bepalend zijn voor het succes van korte presentatie of pitch:

1. Goed verhaal hebben

Een goede pitch wordt met name bepaald door een heldere opbouw van het verhaal. Ik werk graag met de kijk-want-dus methode bij elevator pitches. Bij ‘kijk’ laat je zien wat er in de wereld aan de hand is en vertel je dat jouw product of dienst daarvoor een oplossing is. In de ‘want’ geef je 3 steekhoudende argumenten voor die oplossing. In de ‘want’ creeëer je het perspectief op de toekomst.

Tijdens het verkiezingsdebat zien we dat Jesse Klaver dit succesvol toepast in een debat met Thierry Baudet. Laatstgenoemde valt Klavers partij frontaal aan door een opmerking te maken alsof de partij van Klaver Disney-politiek bedrijft en dat zijn ideeën in ons land tot een recessie leiden. Klaver begint zijn weerwoord met een (kijk) over dat zijn partij, net als de anderen, werken met belastingen om goede plannen te financieren. Hij zegt er meteen bij dat zijn partij dit het meest transparant doet. Om vervolgens in een tweetal argumenten uit te leggen wat hij wil doen: ‘belasting opleggen aan de bedrijven die het meest vervuilen’ en ‘die belasting direct geven aan zorg en onderwijs’. Om te eindigen met een ‘dus’:  ‘wij gaan het echt doen - wij durven dat en u durft dat niet’.

2. Denk aan beelden

Denkbeelden zijn vaak het sterkst als je er beelden mee oproept bij mensen. Tijdens het verkiezingsdebat zien we dit ook: Baudet vindt dat Nederland niet zoveel moeite moet doen om aan de klimaatakkoord mee te werken omdat we toch maar een klein land zijn. Dijkhoff krijgt de lachers op zijn hand met de reactie: “u bent zelf ook Nederlander en uw ego trekt zich daar volgens mij niets van aan”, om vervolgens door te pakken met een zin “kijk, we gaan dit 31 jaar doen. Dit is een marathon. Sprinters winnen geen marathon”.

3. Ken je publiek

Een winnende pitch is een pitch waarin de spreker zijn onderwerp, insteek en woordgebruik afstemt op zijn publiek. In een pitch voor een directie van een multinational gaat het eerder om hoe jouw product en jouw organisatie hen gaat helpen de wereld te veroveren. Sta je voor de burgemeester dan is het zaak dat je diegene overtuigt van hoe jouw product of dienst de stad veiliger gaat maken.  Dat betekent niet dat je een heel ander verhaal hoeft te vertellen, maar daarin wel accenten duidelijk te verschuiven of andere voorbeelden te gebruiken die beter aansluiten bij wat de kijker of luisteraar wil.

Dijkhoff werd Politicus van het Jaar door enerzijds zijn zogenaamde proefballonnetjes (flexibele onderwerpen waarmee hij anticipeert op wat er op dat moment in het land bij de burger speelt) en anderszijds zijn ‘nuchtere’ en ‘concrete taalgebruik’.

4. Blijf ontspannen

Een pitch winnen doe je ook door ontspannen te presenteren. Jezelf zijn op het podium geeft bij publiek vertrouwen in jou als professional en in datgene wat je zegt of belooft kunt (waarmaken). Ontspannen presenteren zonder angst bouw je op door ervaring (vaker presenteren), door handige trucs (even bewust ademhalen, voeten op de grond, even contact maken met iemand uit het publiek, etc) en door je publiek iets te geven: een gouden tip, een grapje, of..het laatste woord.  




 
ImmersiveSpeaking